Aktualności

Drukuj

Aktualności Centrali

Prosto o zdrowiu. Narodowy Fundusz Zdrowia zadba o lepszą komunikację z pacjentem

04-10-2019

Podczas II Forum Prostego Języka „Prosto i kropka” Narodowy Fundusz Zdrowia podpisał deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pacjentami. W pismach nie będzie urzędniczej nowomowy, a na salach obsługi na stałe zagości przyjazna komunikacja.

Trzeciego października 2019 roku dołączyliśmy do koalicji na rzecz upraszczania języka w komunikacji z obywatelami.

Razem z NFZ deklarację na rzecz prostego języka podpisały m.in. Kancelaria Prezydenta RP, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Urzędnicy są m.in. po to, żeby tłumaczyć obywatelom, jakie są ich prawa i obowiązki. Jeśli zrobią to skomplikowanym językiem, to obywatele tracą szansę pełnego uczestnictwa w życiu publicznym – podkreślał Robert Bartold, dyrektor generalny w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, podczas otwarcia forum.

Specgrupa od prostego języka

Jak zauważa Adam Niedzielski, p.o. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, deklaracja to pierwszy, ważny krok na drodze do lepszych relacji z pacjentami, bo jako organizacja mamy tu sporo pracy do wykonania.

Dlatego w Centrali NFZ powstaje specjalny zespół, który zajmie się wprowadzaniem zasad prostego języka, zaczynając od pism kierowanych do pacjentów, przez stronę internetową Funduszu, po komunikację bezpośrednią na salach obsługi pacjentów.

Powołamy korpus oficerów językowych. Będą to pracownicy, którzy już pracują w oddziałach wojewódzkich NFZ. Ich zadaniem będzie sprawdzanie pism i korespondencji, która wychodzi z urzędu, by były one napisane w prostej, przystępnej formie – zapowiada prezes Niedzielski.

Prosty język to dobre relacje z klientem i lepszy wizerunek

Budowanie pozytywnego wizerunku, staranność językowa, ale również dbałość o wysoką zrozumiałość naszych tekstów to jeden z priorytetów NFZ. Upraszczanie języka komunikacji z klientami cieszy się coraz większym zainteresowaniem, nie tylko w administracji publicznej, ale także wśród firm komercyjnych.

Badania pokazują, że prosty język wprost przekłada się na większe zaufanie klientów do instytucji, wpływa na jej lepsze postrzeganie, a nawet potrafi przynieść konkretne oszczędności finansowe.

Wszystkie aktualności