logo obrazek Narodowy Fundusz Zdrowia

  • A
  • A+
  • A++

Dla Pacjenta

Drukuj

Co zrobić, gdy eWUŚ wyświetli nas "na czerwono"

eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system, który umożliwia  natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Informacje zgromadzone w systemie są aktualizowane codziennie wg danych otrzymywanych m.in. z ZUS i KRUS. Wystarczy, że w rejestracji podasz swój numer PESEL i potwierdzisz swoją tożsamość np.  dowodem osobistym lub paszportem, a w przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym - do ukończenia 18. roku życia - aktualną legitymacją szkolną.

Jeżeli system nie potwierdził twoich uprawnień, a wiesz, że masz do nich prawo:

 

Krok 1. Złóż pisemne oświadczenie

 

Jeżeli przy twoim nazwisku eWUŚ pokazał czerwone światło, a jednocześnie wiesz, że posiadasz uprawnienia do korzystania ze świadczeń możesz złożyć pisemne oświadczenie o tym, że jesteś ubezpieczony.  To wystarczy, aby przyjął cię lekarz w ramach ubezpieczenia.

 

 
 

Krok 2. Przedstaw dokument potwierdzający ubezpieczenie
 

Możesz również przedstawić w rejestracji jeden z nadal obowiązujących papierowych dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń, np. legitymację ubezpieczeniową, zaświadczenie od pracodawcy, aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.

 

Krok 3. Wyjaśnij swoją sytuację

 

  • Potwierdź u swojego pracodawcy, że jesteś objęty ubezpieczeniem/ że odprowadza za ciebie składkę zdrowotną, oraz że twoja rodzina (żona i dzieci)  jest zgłoszona do ubezpieczenia.
  • Wyjaśnij swoją sytuację w swoim oddziale wojewódzkim NFZ.

Dane kontaktowe oddziałów wojewódzkich NFZ

 

WAŻNE! Jeżeli jesteś osoba ubezpieczoną, masz obowiązek poinformować swojego płatnika składek (np. pracodawcę) o członkach twojej rodziny, których należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego, np. nowo narodzonego dziecka. Masz na to 7 dni od dnia jego narodzin.

Pamiętaj, jeżeli zmieniłeś pracę, poinformuj nowego pracodawcę, że masz członków rodziny, których należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego. Nie wystarczy, że już raz ich zgłosiłeś.