Dla Pacjenta
Jak złożyć skargę
Krok 1. Przygotuj skargę
Pismo powinno zawierać następujące informacje:
- dane skarżącego (imię, nazwisko, adres, numer telefonu),
- dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
- precyzyjny opis zdarzenia,
- w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Skarga może dotyczyć w szczególności naruszenia praw świadczeniobiorców w zakresie:
- udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o ich udzielanie;
- przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez Fundusz;
- zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez pracowników Funduszu.
Wniosek może dotyczyć m.in.:
- spraw ulepszenia organizacji i poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia,
- wzmocnienia praworządności,
- zapobiegania nadużyciom,
- spraw związanych z lepszym zaspakajaniem potrzeb świadczeniobiorców oraz z efektywniejszym wykonywaniem zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
WAŻNE! Zastrzeżenia pacjentów dotyczące sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do: dyrektora szpitala, kierownika przychodni, Rzecznika Praw Pacjenta lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej lub do NFZ. Należy pamiętać, że pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia.
Krok 2. Złóż skargę
Złóż skargę w oddziale wojewódzkim NFZ. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
- bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze
- wysłać pocztą na adres oddziału lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury
- wysłać faksem
- przesłać skargę na adres e-mail (w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku za pomocą poczty elektronicznej, które nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym lub nie zawierają imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, pracownik NFZ za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego lub wnioskodawcy o uzupełnienie złożonej skargi lub wniosku o te dane w terminie siedmiu dni. Termin do załatwienia skargi lub wniosku biegnie od dnia wpływu tego uzupełnienia do Funduszu.)
- przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP
Dane kontaktowe do oddziałów wojewódzkich NFZ:
Nazwa OW |
Adres do korespondencji |
Adres e-mail |
Adres skrzynki ePUAP |
Numer telefonu i faxu |
---|---|---|---|---|
Dolnośląski |
ul. Joannitów 6 50-525 Wrocław |
|
/nx5b931jtf/SkrytkaESP |
71 79 79 134 fax 71 79 79 112 |
Kujawsko-Pomorski |
ul. Łomżyńska 33 85-863 Bydgoszcz |
|
/e2519etgwm |
52 325 27 13 52 325 29 95 fax 52 325 27 37 |
Lubelski |
ul. Szkolna 16 20-124 Lublin |
|
/e2534foiol/skrytka |
81 5310650 fax 81 5310528 |
Lubuski |
ul. Podgórna 9B 65-057 Zielona Góra |
|
/gennl9044i/SkrytkaESP |
68 3287676 68 3287677 fax 68 3287657 |
Łódzki |
ul. Kopcińskiego 58 90-032 Łódź |
|
/g2s1or6i3h/skrytkaESP |
fax 42 275 41 89 |
Małopolski |
ul. Józefa 21 31-056 Kraków |
|
/3bdy2cb654/SkrytkaESP |
12 29 88 404 fax 12 29 88 320 |
Mazowiecki |
ul. Chałubińskiego 8 00-613 Warszawa |
|
/016ndson16/skrytka |
22 582 84 02 fax 22 582 84 21 |
Opolski |
ul. Głogowska 37 45-315 Opole |
|
/b5095neto3/SkrytkaESP /b5095neto3/EKUZ |
77 402 01 81 fax 77 402 01 01 |
Podkarpacki |
ul. Zamkowa 8 35-032 Rzeszów |
|
/pn44s4o7hk/SkrytkaESP |
17 86 04 170 fax 17 86 04 228 |
Podlaski |
ul. Pałacowa 3 15-042 Białystok |
|
/prud1d099x |
85 745 95 76 85 745 95 49 fax 85 745 95 39 |
Pomorski |
ul. Marynarki Polskiej 148 80-865 Gdańsk |
|
/im2816rkl4/SkrytkaESP |
58 32 18 627 fax 58 32 18 628 |
Śląski |
ul. Stanisława Kossutha 13 40-844 Katowice |
|
/t6vk26nt1r |
32 735 05 45 fax 32 735 15 71 |
Świętokrzyski |
ul. Jana Pawła II 9 25-025 Kielce |
|
/l908h7nds3/SkrytkaESP |
41 36 46 100 fax 41 36 46 106 |
Warmińsko-Mazurski |
ul. Żołnierska 16 10-561 Olsztyn |
|
/78f49srvvg/skrytka |
89 53-99-793 89 678-74-93 fax 89 53-39-174 |
Wielkopolski |
ul. Grunwaldzka 158 60-309 Poznań |
|
/idx5f1v45b/Skrytka |
61 850-60-72 fax 61 850-60-75 |
Zachodniopomorski |
ul. Arkońska 45 71-470 Szczecin |
|
/5rxov9q48d |
91 425 11 90 fax 91 425 11 88 |
Krok 3. Czekaj na informację
Czekaj na pisemną informację o sposobie rozpatrzenia skargi. Każda skarga jest na wstępie analizowana w odniesieniu do obowiązujących przepisów oraz postanowień umowy wiążącej danego świadczeniodawcę z oddziałem wojewódzkim NFZ. W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego występujemy do świadczeniodawcy z prośbą o złożenie wyjaśnień lub zajęcie stanowiska w danej sprawie. W niektórych przypadkach konieczne jest również przeprowadzenie kontroli u świadczeniodawcy.
PAMIĘTAJ! Miejscem, w którym skarżący mogą uzyskać pomoc w formie interwencji jest
Ogólnopolska bezpłatna infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta: 800 190 590.