Aktualności

Aktualności Centrali

Poradnik Pacjenta: Cyfrowe uzależnienie, realna pomoc

13-07-2023
  • Już ponad 5 tys. osób, w tym przeszło 3 tys. dzieci, skorzystało z programu pilotażowego dla uzależnionych od nowych technologii cyfrowych.

  • Program dla dzieci i młodzieży nałogowo korzystających z komputerów i telefonów komórkowych ruszył pod koniec 2021 r.

  • Niedawno został przedłużony do 30 czerwca 2024 r., dlatego dzięki niemu niezbędną pomoc terapeutyczną i wsparcie otrzyma jeszcze więcej dzieci i ich rodziców.

 

Program odpowiedzią na problem uzależnień cyfrowych wśród dzieci i młodzieży

Dzieci i młodzież korzystają z technologii cyfrowych z różnych powodów. Niektórzy z nudy, braku zainteresowania ze strony opiekunów bądź nieumiejętności nawiązywania kontaktów społecznych z rówieśnikami w realnym życiu.

Wchodząc w świat wirtualny nawiązują nowe kontakty. Relacje te niekiedy stają się ważniejsze od tych realnych. Często powodem ucieczki w cyfrowy świat są kłopoty w rodzinie, brak radzenia sobie z emocjami, brak wsparcia w domu, ogólne poczucie, że świat nie ma im nic ciekawego do zaoferowania.

Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 2019 roku blisko 9 na 10 dzieci korzysta codziennie z Internetu. Ponad 80 proc. w wieku od 7 do 15 lat ma telefon komórkowy. Telefonu używa niemal 64 proc. dzieci w wieku 7-9 lat. Powszechny dostęp do nowych technologii prowadzi do uzależniania, dlatego warto o tym mówić i reagować.

Zdaniem specjalistów od terapii e-uzależnień, nadużywanie nowych technologii pociąga za sobą poważne konsekwencje dla zdrowia młodego człowieka, m.in. wady postawy, ból oczu, głowy, wady wzroku, nadmierna masa ciała oraz zdrowia psychicznego, tj.: zaburzenia koncentracji, skłonność do kłamania, zaburzenia snu. Dlatego tak ważne jest wykrycie problemu na możliwie jak najwcześniejszym etapie. Odpowiednia reakcja rodzica
i wsparcie specjalistów mogą pomóc dziecku szybko wyjść z uzależnienia od telefonu, czy komputera. 

Dla kogo pilotaż?

Z leczenia w ramach pilotażowego programu e-uzależnień mogą skorzystać:

  • dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole
  • dzieci i młodzież w wieku szkolnym – do czasu ukończenia nauki w szkołach ponadpodstawowych.

Wyjść z e-uzależnienia

Program zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży w wyjściu z e-uzależnienia. Daje także możliwość przetestowania nowych modeli opieki nad najmłodszymi pacjentami i wypracowania ścieżki terapeutycznej, którą będzie można zastosowywać na szeroką skalę w całej Polsce.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ: O konsekwencjach e-uzależnienia i skutecznych sposobach radzenia sobie w cyfrowym świecie mówi Daria Jaworska, psycholog

Zadaniem programu są również:

  • ograniczenie negatywnych zachowań związanych z uzależnieniami cyfrowymi wśród dzieci i młodzieży
  • zwiększenie wiedzy z zakresu nowych technologii i skutków ich nadużywania
  • wsparcie uczniów i ich rodziców w walce z uzależnieniami od nowych technologii
  • poprawa psychicznego i fizycznego stanu zdrowia dzieci i młodzieży.

- Dzięki programowi dzieci mające od lat trudności w funkcjonowaniu społecznym, zostały prawidłowo zdiagnozowane (zaburzenia ze spektrum autyzmu), co niewątpliwie jest krokiem milowym do dalszego ich rozwoju i rozumienia siebie - podkreśla Tomasz Kołodziejczyk, socjolog, wychowawca, terapeuta ze Stowarzyszenia MONAR w Łodzi.

Program jest bezpłatny

Pilotaż jest dostępny 14 miastach w Polsce. Do udziału w programie nie potrzebujesz skierowania. Wystarczy, że skontaktujesz się z placówką realizującą program.

W ramach programu:

  • Twoje dziecko otrzyma bezpłatną pomoc. Konsultacje i porady finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia
  • Ty i Twoje dziecko macie możliwość odbycia konsultacji z lekarzem psychiatrą
  • czas terapii Twojego dziecka jest dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i może wynieść nawet ponad 12 tygodni.

Program dla całej rodziny

W pilotażu powinny brać udział dzieci i ich rodzice. Tylko dzięki współpracy i udziale całej rodziny udaje się osiągnąć oczekiwane i długotrwałe efekty. Często potrzebna jest zmiana stylu życia zarówno dzieci, jak i rodziców, odnalezienie wspólnych zainteresowań i pasji. Bagatelizowanie pierwszych objawów uzależnienia dziecka i poczucie, że problemy same się rozwiążą może w przyszłości doprowadzić do poważniejszych skutków. Zawsze warto reagować, bo trudności z czasem będą się tylko pogłębiać.

- Bez wsparcia rodzica/opiekuna dziecko samo nie wyjdzie ze świata wirtualnego, my tylko uczymy je jak zdrowo korzystać z nowoczesnych technologii, jak radzić sobie w konstruktywny sposób z emocjami i negatywnymi doświadczeniami, ale to po stronie rodzica leży stawianie granic, wsparcie, zrozumienie potrzeb dziecka i odpowiednie motywowanie go do zmiany zachowania – podkreśla Monika Cegłowska – Pundyk, Przewodnicząca Stowarzyszenia "Powrót z U" w Szczecinie.

Program z korzyścią dla dzieci

Dzięki programowi finansowanemu przez NFZ, dzieci uczą się, jak prawidłowo funkcjonować w życiu codziennym, jak nawiązywać kontakty rówieśnicze i budować długotrwałe relacje. Uczestnicząc w programie dzieci nauczą się:

  • wyrażać i nazywać swoje emocje
  • radzić sobie ze stresem
  • nie uciekać do sieci w trudnych sytuacjach
  • spędzać mniej czasu przy urządzeniach mobilnych
  • organizować sobie czas wolny w sposób aktywny i rozwijający ich pasje
  • rozpoznać zagrożenia, które niosą za sobą nowe technologie
  • lepiej funkcjonować w życiu społecznym, nawiązywać nowe relacje z rówieśnikami
  • rozmawiać z rodzicami o swoich problemach i obawach.

Wiedza o e-uzależnieniach jest potrzebna rodzicom

Bez wsparcia rodziców dziecko nie wyjdzie z uzależnienia od technologii cyfrowych. Program jest przeznaczony również dla rodziców. Dzięki niemu rodzice dowiadują się:

  • jakie są skutki nadmiernego korzystania z nowych technologii dla zdrowia ich dzieci 
  • kiedy zachowanie dziecka powinno wzbudzać niepokój
  • jak budować dobre relacje z dzieckiem, oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku
  • jak kontrolować czas dziecka spędzany przed komputerem
  • jak być konsekwentnym, ale zarazem otwartym i wrażliwym na trudności dziecka
  • jak wzmacniać poczucie wartości u dziecka
  • jak rozmawiać z dzieckiem bez oceniania, krytykowania, oskarżania
  • jak ważne jest mówienie i okazywanie uczuć dziecku
  • jak stworzyć dziecku warunki do rozwijania pasji i zainteresowań
  • jak zaspokajać potrzeby emocjonalne dziecka i wspierać je w radzeniu sobie
    w trudnych sytuacjach.

- Rodzice często nie zdawali sobie sprawy, że główny problem ich dziecka leży zupełnie gdzie indziej lub mieli tego świadomość, ale nie wiedzieli gdzie szukać pomocy. W pilotażu skupiamy się przede wszystkim na znalezieniu przyczyny nadmiarowego użytkowania technologii cyfrowych przez dzieci, a nie tylko na rozpoznawaniu cech uzależnienia i ograniczeniu przywiązania dzieci do mediów. – informuje mgr Krzysztof M. Antończak, psychoterapeuta, ze Stowarzyszenia MONAR w Jeleniej Górze.

CZY WIESZ, ŻE...

Od początku realizacji programu udzielono 27 tys. świadczeń, za które Narodowy Fundusz Zdrowia zapłacił ponad 3,5 mln zł.

Gdzie zgłosić się po pomoc?

Zobacz listę placówek, które realizują program pilotażowy

Wszystkie aktualności