Aktualności

Aktualności Centrali

Zmiany w NFZ: Płacenie za wynik, profilaktyka i lepsza komunikacja z pacjentem

02-12-2019

Przejście z modelu płacenia za usługę do płacenia za efekty leczenia, nacisk na profilaktykę i zapobieganie chorobom oraz łatwiejszy kontakt z pacjentem. Te trzy fundamentalne zmiany w podejściu do dotychczasowej działalności Narodowego Funduszu Zdrowia zapowiedział Adam Niedzielski, prezes Funduszu.

Okazją do rozmów o nowej strategii funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia było śniadanie prasowe, na którym pod koniec listopada spotkali się prezes Niedzielski, Dariusz Dziełak i Katarzyna Wiktorzak nadzorujący unijny projekt NFZ – POZ Plus z dziennikarzami.

Płacimy za jakość leczenia

Stopniowe odchodzenie od tradycyjnego modelu rozliczania świadczeń medycznych, czyli płacenia za procedurę, w stronę postulowanego przez wielu ekspertów modelu płacenia za wynik, czyli skuteczne leczenie pacjenta, to sztandarowy projekt zmian w Funduszu.

Płacenie za jakość i wynik leczenia to fundamentalna zmiana – mówił Adam Niedzielski.

Do tej pory w ochronie zdrowia dominował pierwszy model, czyli tzw. fee for service. Zdaniem Prezesa NFZ ma on wady. Największą jest chęć powiększania oferty placówek medycznych o jak największą liczbę usług, niekiedy kosztem ich jakości, czyli efektów leczenia.

Tymczasem dla nas to właśnie skutek leczenia, a nie liczba produktów realizowanych przy tej okazji, jest priorytetem – zaznaczył.

Docelowo model płacenia za wynik ma działać na wszystkich poziomach piramidy świadczeń – od podstawowej opieki zdrowotnej przez ambulatoryjną opiekę specjalistyczną po leczenie szpitalne.

Rozpoczęliśmy od POZ, bo wizyta u lekarza rodzinnego powinna być czymś więcej niż przyjściem po zwolnienie, czy receptę na grypę. Tu chodzi o prowadzenie pacjenta, bycie jego opiekunem i przewodnikiem po systemie ochrony zdrowia – komentuje prezes Niedzielski.

Model opieki koordynowanej sprawdzamy teraz na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej, w ramach projektu POZ Plus, realizowanego przez NFZ w 41 placówkach w całej Polsce przy udziale funduszy europejskich.

ZOBACZ POZ Plus, zobacz jak wprowadzamy model opieki koordynowanej na polskim gruncie

Już teraz Fundusz premiuje lekarzy POZ za wystawianie e-recept, zakładanie Indywidualnych Kont Pacjenta, za świadczenia dotyczące pacjentów chorujących przewlekle na cukrzycę i choroby tarczycy oraz za zachęcenie pacjentów do zgłaszania się na badania profilaktyczne układu krążenia i raka szyjki macicy.

Profilaktyka przez duże P

Chcemy, żeby naszym znakiem rozpoznawczym była profilaktyka. Jeśli nie będziemy zapobiegać chorobom, jak choćby cukrzycy, i nie będziemy promować zdrowego stylu życia to za 10, 20 lat będziemy społeczeństwem starzejącym się i schorowanym – podkreślał Adam Niedzielski.

Aspekt finansowy też nie jest bez znaczenia.

Jeśli teraz nic nie zrobimy, w przyszłości nawet 10% PKB na ochronę zdrowia może okazać się niewystarczające – dodaje prezes NFZ i wymienia działania Funduszu w kierunku profilaktyki:

  • „Środa z Profilaktyką”, czyli wspólna akcja z Ministerstwem Zdrowia, która zachęca do regularnego kontrolowania kondycji własnego zdrowia. W każdą środę w Oddziałach Wojewódzkich Funduszu i wybranych placówkach medycznych chętni mogą sprawdzić ciśnienie krwi, poziom glukozy, stan skóry, zbadać wzrok, a nawet wykonać spirometrię i badanie gęstości kości (densytometria). Wszystko bezpłatnie pod okiem specjalistów.
  • kampania internetowa #NieCukrz zwracająca uwagę na problem nadmiernego spożywania cukru przez Polaków, przede wszystkim dzieci i młodzieży. Przez spoty na YouTube, reklamy w Google i w największych portalach ogólnopolskich portalach informacyjnych oraz artykuły o konsekwencjach związku z cukrem. Kampania ma przekonać nas do czytania etykiet i świadomego wybierania zdrowych produktów, do zdrowej i zbilansowanej diety oraz uświadomienia, że cukier, choć słodki, gdy jest go za dużo może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
  • portal diety.nfz.gov.pl, prawdopodobnie najzdrowsze miejsce w polskim internecie, gdzie eksperci Funduszu doprawiają w najdrobniejszych szczegółach potrawy i dania oparte na najlepiej przebadanej diecie świata, czyli DASH. Wybierając diety z portalu NFZ zyskujesz gwarancję sprawdzonych produktów i 100% zdrowia na talerzu. To wszystko podane w wygodnej, internetowej formie, zawsze pod ręką i o każdej porze. Do tego bezpłatnie. Wystarczy założyć konto – oczywiście bezpłatnie – wypełnić krótki formularz, wybrać najlepszą dla nas dietę i gotowe.
  • aplikacja mobilna CanCellCancer, czyli osobisty monitor aktywności i przewodnik po zdrowiu, który policzy Twoje BMI, oceni ryzyko zachorowania, np. na raka, bazując na odpowiedziach w dołączonej ankiecie. Na tym nie koniec. Aplikacja skutecznie zmobilizuje Cię do rzucenia palenia. Można ją pobrać bezpłatnie w dwóch sklepach internetowych AppStore i Google Play.

Absolutną nowością będą autonomiczne kioski pomiarowe, które w przyszłym roku pojawią się w każdym oddziale wojewódzkim NFZ. Będzie się można w nich zważyć, zmierzyć i wykonać podstawowe badania, np. zmierzyć ciśnienie krwi – zapowiada Adam Niedzielski.

Aspekt profilaktyczny widać wyraźnie także na przykładzie projektu POZ Plus. Chodzi o bilanse zdrowia. Składa się na nie wywiad medyczny i badanie fizykalne. W trakcie bilansu pacjent ma wykonywaną podstawową diagnostykę, pomiar ciśnienia tętniczego oraz wzrostu i wagi. Wszystko po to, aby zdiagnozować czynniki, które mają wpływ na ogólny stan zdrowia. Pacjent ma również zagwarantowaną edukację zdrowotną pod kątem stwierdzonych czynników ryzyka (np. stosowanie używek, nadmierna masa ciała) oraz ewentualnych stanów chorobowych, a także w razie konieczności jest kwalifikowany do dalszej diagnostyki, programów profilaktyki onkologicznej, leczenia, itp.

Chciałbym, żeby udział środków wydatkowanych na profilaktykę systematycznie rósł. Obecne nakłady na ten obszar sięgają 2%. To zdecydowanie za mało – stwierdził prezes NFZ.

Obok większych pieniędzy szef funduszu zapowiedział, że skupi się na zachęceniu większej liczby osób do korzystania z bezpłatnych programów profilaktycznych. Dzisiaj sięga ona maksymalnie 40% w przypadku mammografii.

Całodobowa infolinia i czat przez internet

Prezes Niedzielski zaznaczył, że Narodowy Fundusz Zdrowia coraz bardziej otwiera się na komunikację z pacjentem. Od września przez całą dobę, przez 7 dni w tygodniu można zadzwonić na Telefoniczną Informację Pacjenta.

SPRAWDŹ  Czego dowiesz się dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta?

To fundamentalna zmiana – przekonuje. Bez względu na porę konsultanci Funduszu informują pacjentów np. gdzie najszybciej dostaną pomoc medyczną, jakie warunki muszą spełnić, aby wyjechać na leczenie uzdrowiskowe lub wyrobić kartę EKUZ.

Na infolinię łatwo się dodzwonić. Czas oczekiwania na rozmowę to zaledwie kilka sekund – zachęcał Adam Niedzielski.

Infolinia NFZ i Rzecznika Praw Pacjenta oferuje nie tylko porady przez telefon. Konsultanci odbierają też wiadomości e-mail i rozmawiają na czacie. Ta drugie rozwiązanie pozwala na porozumienie się w języku migowym, co jest sporym ułatwieniem dla osób z niepełnosprawnościami.

Wszystkie aktualności