Dla Pacjenta

FAQ

Co to jest eWUŚ?

eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system umożliwiający natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Czy system eWUŚ dostarcza informacji o aktualnym stanie uprawnień?

Tak. Informacje zgromadzone w systemie eWUŚ są aktualizowane codziennie wg danych otrzymywanych m.in. z ZUS i KRUS i przedstawiają stan uprawnień pacjenta w dniu, w którym dokonano sprawdzenia.

W jaki sposób mogę potwierdzić swoje prawo do świadczeń?

Wystarczy, że podasz w rejestracji swój numer PESEL i potwierdzisz swoją tożsamość jednym z wymienionych dokumentów: dowodem osobistym, paszportem albo prawem jazdy, a w przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, do  ukończenia 18. roku życia - aktualną legitymacją szkolną.

Co mam zrobić, jeżeli otrzymam informację, że NFZ nie potwierdza moich uprawnień do świadczeń, a wiem że mam do nich prawo?

Jeżeli NFZ nie potwierdził twoich uprawnień, a wiesz, że masz do nich prawo, możesz je potwierdzić poprzez:

i okazanie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy albo legitymacji szkolnej w przypadku osoby, która nie ukończyła 18. roku życia.

Dlaczego muszę potwierdzić prawo do leczenia mojego dziecka? Przecież dzieci mają prawo do świadczeń...

Konieczna jest weryfikacja uprawnień wszystkich osób ubiegających się o uzyskanie świadczeń opieki zdrowotnej, także dzieci. Jeżeli dziecko jest członkiem rodziny ubezpieczonego i zostało zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego, ma prawo do świadczeń finansowanych przez NFZ.
W przypadku, kiedy dziecko do 18 roku życia jest członkiem rodziny osoby nieubezpieczonej, za jego leczenie zapłaci budżet państwa. Tylko wtedy jednak, gdy dziecko jest obywatelem polskim.

Kto jest członkiem rodziny osoby ubezpieczonej?

Członkami rodziny są:

  • rodzice i dziadkowie jeżeli nie mają własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego i pozostają z ubezpieczonym we wspólnym gospodarstwie domowym,
  • małżonkowie,
  • dzieci, własne i przysposobione, wnuki, dzieci obce dla których ustanowiono opiekę albo w ramach rodziny zastępczej ­ do ukończenia przez nie 18 lat. Jeżeli kształcą się dalej, do ukończenia 26 lat. Jeśli dziecko posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi - bez ograniczenia wieku,

Urodziło mi się dziecko. Ile czasu mam na zgłoszenie go do ubezpieczenia.

Jeżeli jesteś osobą ubezpieczoną, masz obowiązek poinformować swojego płatnika składek (np. pracodawcę) o członkach Twojej rodziny, których należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego, np. nowo narodzonego dziecka. Masz na to 7 dni od dnia jego narodzin.
Pamiętaj, to Twój ustawowy obowiązek!

Dlaczego muszę zgłosić dziecko do ubezpieczenia? Przecież wszystkie dzieci mają prawo do świadczeń.

Zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia jest obowiązkiem ustawowym. Jeżeli dziecko jest członkiem rodziny ubezpieczonego i zostało zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego, ma prawo do świadczeń finansowanych przez NFZ.
W przypadku, kiedy dziecko do 18 r.ż. nie jest członkiem rodziny osoby ubezpieczonej, za jego leczenie zapłaci budżet państwa. Tylko wtedy jednak, gdy dziecko jest obywatelem polskim.

Zmieniłem pracę, czy osoby które zgłosiłem wcześniej są ubezpieczone?

Nie są. Jeżeli zostałeś wyrejestrowany z ubezpieczenia zdrowotnego - Twoje dziecko także.
Pamiętaj. Kiedy zmieniasz pracodawcę, poinformuj nowego, że masz członków rodziny, których należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego. Nie wystarczy, że już raz ich zgłosiłeś.

Czy ubezpieczony dziadek może zgłosić wnuka do ubezpieczenia zdrowotnego?

Tak, ale tylko wtedy, gdy żaden z rodziców nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego lub nie jest osobą uprawnioną do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie np. pracy na własny rachunek, ubezpieczenia dobrowolnego lub pracy wykonywanej z tytułu przepisów o koordynacji.

Aktualności dla Pacjenta

Poradnik Pacjenta: Opieka koordynowana w POZ. Co oznacza dla pacjentów?

Ważne!
01.06.2023
Opieka koordynowana w POZ pozwala na szybsze, skuteczniejsze diagnozowanie i leczenie chorób przewlekłych oraz ułatwia dostęp do lekarzy specjalistów.

Poradnik Pacjenta: Mammografia, samobadanie piersi. Jak skorzystać z profilaktycznych badań?

Ważne!
25.05.2023
"Mówimy kobietom nie badasz się po to, aby wykryć guza piersi, badasz się dla własnego spokoju, żeby się upewnić, że go nie masz" – podkreśla w rozmowie z nami Ewa Maciejewska, prezeska Stowarzyszenia Łódzki Klub Amazonka.

Wyższe wpływy ze składki zdrowotnej. NFZ zmienia plan finansowy

Ważne!
24.05.2023
Do budżetu NFZ trafi blisko 4,8 mld zł dodatkowych środków. Głównie dzięki wyższym wpływom ze składki zdrowotnej. Fundusz chce przeznaczyć te pieniądze m.in. na świadczenia onkologiczne związane z wejściem w życie Krajowej Sieci Onkologicznej.

Poradnik Pacjenta: Podstawowa opieka zdrowotna – czy wszystko o niej wiesz?

18.05.2023
Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ) to przede wszystkim Twój lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, który działa w ramach publicznej ochrony zdrowia na podstawie umowy z NFZ. Dowiedz się więcej...

Problem z dostępnością leków dla cukrzyków. NFZ pilnie reaguje

Ważne!
13.04.2023
Ozempic i Trulicity to leki dla chorych na cukrzycę typu 2. Dzięki nim pacjenci mają szansę na dłuższe i lepsze życie. Jednak często leki te są przepisywane ze zniżką dla osób bez wskazań refundacyjnych, jako preparaty na odchudzanie. Sprawdź szczegóły.

Ważne zmiany w stomatologii. NFZ będzie płacił więcej za wypełnienia

Ważne!
13.04.2023
Jest nowe zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczące leczenia stomatologicznego. W nim kilka oczekiwanych zmian. Wzrosły m.in. stawki za wypełnienia. Łączny koszt wprowadzenia wyższych wycen to ponad 410 mln zł rocznie.

Uwaga na fałszywe mejle. To próba zainfekowania komputera złośliwym oprogramowaniem

Ważne!
20.03.2023
AKTUALIZACJA: Odbieramy niepokojące sygnały o fałszywych mejlach, które informują o rzekomym wycieku danych z Narodowego Funduszu Zdrowia. Informacje zawarte w tych wiadomościach są nieprawdziwe. Nie doszło do żadnego wycieku danych.

Liczymy czas – sprawdź kiedy wyślemy Twoją kartę EKUZ!

13.02.2023
Wprowadzona przed wakacjami 2022 r. usługa weryfikacji statusu wniosków o EKUZ złożonych przez IKP lub ePUAP stanowiła strzał w dziesiątkę. Czas na kolejny etap usprawnienia w tym obszarze.
Zobacz więcej