Dla Pacjenta
Świadczenia udzielane w ramach opieki transgranicznej (KPK)
Co Ci przysługuje
- Jeżeli masz prawo do refundowanych świadczeń w Polsce, dyrektywa transgraniczna umożliwia Ci ubieganie się o zwrot kosztów leczenia poniesionych w innym państwie Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
- Szczegółowe zasady korzystania z opieki transgranicznej możesz znaleźć w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej (art. 42b-h).
- Ze świadczeń możesz skorzystać zarówno w ramach publicznego, jak i prywatnego systemu opieki zdrowotnej.
- Zwrot kosztów uzyskasz jedynie za świadczenia gwarantowane, czyli za świadczenia opieki zdrowotnej, które przysługują osobom ubezpieczonym w Polsce.
- Przysługująca Ci kwota zwrotu:
- nie może być wyższa niż kwota wydatków faktycznie poniesionych
- nie może przewyższać kwoty za takie samo świadczenie w Polsce, którą stosuje Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) w rozliczeniach z placówkami medycznymi.
Wyjątki – zwrotu kosztów nie otrzymasz za następujące świadczenia:
- obowiązkowe szczepienia ochronne
- opiekę długoterminową, jeżeli jej celem jest wspieranie osób potrzebujących pomocy w zakresie wykonywania rutynowych czynności życia codziennego
- przydział i dostęp do narządów przeznaczonych do przeszczepów.
Jakie dokumenty musisz uzyskać przed skorzystaniem ze świadczeń za granicą
W przypadku leczenia
- odpowiednie skierowanie, jeżeli będziesz korzystać z:
- badań diagnostycznych
- świadczeń pielęgnacyjnych lub opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej
- ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – z wyjątkiem przypadków, gdy skorzystanie z porady w kraju nie wymaga uzyskania skierowania
- leczenia szpitalnego
- rehabilitacji leczniczej
- odpowiednie skierowanie oraz jego potwierdzenie w zakresie celowości leczenia uzdrowiskowego
- odpowiednie zlecenie na przejazd środkami transportu sanitarnego, w tym transportu lotniczego
- skierowanie lub zlecenie na przejazd środkami transportu sanitarnego może być wystawione również przez lekarza wykonującego zawód w innym niż Polska państwie UE lub EOG
- uprzednią zgodę Prezesa NFZ – dotyczy świadczeń zawartych w wykazie wydanym na podstawie art. 42e ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Sprawdź wykaz świadczeń wymagających uprzedniej zgody.
W przypadku leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych
- receptę lub zlecenie wystawione na terenie innego niż Polska państwa UE lub EOG
- receptę transgraniczną albo zlecenie wystawione na terenie Polski przez lekarza, który posiada uprawnienia w rozumieniu ustawy o refundacji leków – na prośbę pacjenta, który zamierza je zrealizować w innym niż Polska państwie UE lub EOG.
Zwrotem objęte są również koszty leków, wyrobów medycznych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w przypadku:
- recept lub zleceń wystawionych na terenie innego państwa UE lub EOG, a zrealizowanych z pełną odpłatnością na terenie Polski – o ile są one finansowane na terenie Polski przez NFZ.
W przypadku programów lekowych i zdrowotnych
- potwierdzenie zakwalifikowania do odpowiedniego programu lekowego lub zdrowotnego
- kopię dokumentacji medycznej - dotyczy programów lekowych
W przypadku świadczeń z zakresu programów lekowych i zdrowotnych warunkiem otrzymania zwrotu kosztów jest również spełnienie wymogów warunkujących udział pacjenta w danym programie.
W przypadku gdy w trakcie trwania leczenia w ramach programu lekowego zaistniały kryteria wyłączenia z programu, zwrot kosztów obejmuje koszt świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych do momentu zaistnienia tych kryteriów.
Gdzie możesz uzyskać informację o przybliżonej kwocie zwrotu
Przed skorzystaniem z konkretnego świadczenia opieki zdrowotnej w innym państwie UE lub EOG możesz uzyskać informację o przybliżonej wysokości zwrotu kosztów.
- Informacji udzieli Ci właściwy Oddział Wojewódzki NFZ.
- Możesz wykorzystać Formularz zapytania o przybliżoną wysokość zwrotu kosztów.
Informacja udzielana przed skorzystaniem ze świadczenia ma charakter jedynie orientacyjny. Faktyczna wysokość należnego zwrotu kosztów będzie ustalona w oparciu o dokumentację, którą złożysz wraz z wnioskiem.
W jaki sposób możesz ubiegać się o zwrot kosztów
- Zwrot kosztów możesz otrzymać po złożeniu wniosku w NFZ.
- Jeżeli leczone było dziecko, złóż wniosek jako jego przedstawiciel ustawowy.
- Rachunek za leczenie musisz opłacić przed złożeniem wniosku.
- Wniosek możesz złożyć w nieprzekraczalnym terminie 6 miesięcy od dnia wystawienia rachunku za leczenie.
- Twój wniosek będzie rozpatrywany w trybie administracyjnym na podstawie przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej (art. 42b-h).
Wniosek o zwrot kosztów
1. Wypełnij wniosek o zwrot kosztów druk wniosku do pobrania i wydruku (format PDF)
2. Przygotuj wymagane dokumenty
- oryginał rachunku zawierającego dane:
- wystawcy rachunku z datą wystawienia
- osoby, której dotyczy wniosek o zwrot kosztów
- niezbędne do zidentyfikowania świadczenia, którego dotyczy wniosek o zwrot kosztów – jeśli nie ma tych danych na rachunku, powinny być zawarte w dokumentacji dołączonej do wniosku.
Niezbędne do zidentyfikowania świadczenia, którego dotyczy wniosek, są:
– informacje umożliwiające określenie kodów Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych ICD-9 oraz Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10
albo
– dane dotyczące wydanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych.
Jeżeli o to zawnioskujesz, osoba wykonująca zawód medyczny w państwie leczenia ma obowiązek zamieszczenia danych w przekazanej Ci dokumentacji.
Jeśli wysyłasz wniosek elektronicznie, dołącz do niego kopię rachunku.
- potwierdzenie pokrycia całości kosztów świadczenia, w przypadku gdy nie wynika to z załączonego rachunku
- oryginał lub kopię odpowiednio:
- skierowania (w przypadku skierowania wystawionego w postaci elektronicznej wydruk zawierający informację o jego wystawieniu) - nie dotyczy świadczeń, na które wnioskujący uzyskał uprzednią zgodę Prezesa NFZ
- zlecenia na przejazd środkami transportu sanitarnego - nie dotyczy świadczeń, na które wnioskujący uzyskał uprzednią zgodę Prezesa NFZ
- recepty lub recepty transgranicznej
- zlecenia na zakup lub naprawę wyrobu medycznego
- zaświadczenie potwierdzające zakwalifikowanie do odpowiedniego programu zdrowotnego lub lekowego oraz kopię dokumentacji medycznej – nie dotyczy świadczeń, na które wnioskujący uzyskał uprzednią zgodę Prezesa NFZ
- kopię dokumentacji medycznej, z której wynika medyczna podstawa do wystawienia recepty na lek, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrób medyczny, którego dotyczy wniosek – w przypadku zakupu na podstawie recepty wystawionej w innym państwie UE lub EOG
- tłumaczenie dokumentów na język polski – w przypadku gdy dokumenty załączone do wniosku (w tym m.in. rachunek) zostały sporządzone w języku obcym. Tłumaczenie nie musi być sporządzone przez tłumacza przysięgłego.
3. Złóż wniosek i wymagane dokumenty w oddziale wojewódzkim NFZ właściwym ze względu na Twoje miejsce zamieszkania:
- osobiście lub za pośrednictwem poczty
- w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym; wymagane załączniki mogą być wówczas odwzorowane cyfrowo.
Termin procedowania wniosku
Wnioski rozpatrywane są zgodnie z kolejnością wpływu do Narodowego Funduszu Zdrowia, w terminie:
- do 30 dni – gdy wniosek jest kompletny
- do 60 dni – gdy konieczne jest prowadzenie wyjaśnień.
Do biegu tego terminu nie wlicza się:
– okresu od dnia wezwania przez NFZ wnioskodawcy do uzupełnienia wniosku do dnia otrzymania uzupełnienia albo do dnia upływu terminu wyznaczonego na uzupełnienie wniosku
– okresu od dnia wysłania przez NFZ zapytania do instytucji krajowej do dnia otrzymania odpowiedzi od tej instytucji.
- do 6 miesięcy – gdy konieczne jest prowadzenie wyjaśnień przy udziale krajowego punktu kontaktowego do spraw transgranicznej opieki zdrowotnej działającego w innym państwie UE lub EOG.
Jeżeli w terminie 6 miesięcy NFZ nie ustali jednoznacznie z krajowym punktem kontaktowym działającym w innym państwie UE lub EOG należnej kwoty zwrotu – zwrot kosztów następuje niezwłocznie po upływie tego terminu. Wysokość zwrotu odpowiada kwocie uznanej za najbardziej prawdopodobną. Wątpliwości rozstrzyga się na korzyść wnioskodawcy.
Decyzja w sprawie zwrotu kosztów
- Jeżeli złożyłeś wniosek kompletny i zgodny z wymaganymi przepisami, otrzymasz decyzję Prezesa NFZ w sprawie zwrotu kosztów.
- Postępowanie administracyjne prowadzić będzie Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego NFZ jako organ upoważniony do załatwiania spraw w imieniu Prezesa NFZ.
- Decyzję o odmowie zwrotu otrzymasz, jeżeli:
- udzielone Ci świadczenie nie należy do świadczeń gwarantowanych lub jest wskazane w wyjątkach
- nie spełnisz warunków dotyczących wymaganych dokumentów (skierowania, zlecenia, recepty) lub innych warunków wymaganych przepisami (dot. programów lekowych i zdrowotnych)
- nie uzyskałeś uprzedniej zgody Prezesa NFZ na świadczenie, które tego wymaga
- nie przedstawisz dokumentów zawierających wystarczające dane do zidentyfikowania udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej
- nie udokumentujesz pokrycia całości kosztów świadczeń
- wniosek o zwrot kosztów złożysz po upływie 6 miesięcy od dnia wystawienia rachunku za świadczenie, którego dotyczy
- świadczenia zostaną zakwalifikowane przez NFZ do rozliczenia na podstawie przepisów o koordynacji.
Zapoznaj się z Informacjami na temat różnic między leczeniem na podstawie przepisów dyrektywy transgranicznej a leczeniem zgodnie z przepisami o koordynacji.
- Decyzja Prezesa NFZ w sprawie zwrotu kosztów lub odmowy jest ostateczna.
- Jeżeli nie zgadzasz się z otrzymaną decyzją, możesz złożyć na nią skargę do sądu administracyjnego.
- Skargę na decyzję Prezesa NFZ wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ, który wydał decyzję w jego imieniu.
Wypłata należnej kwoty zwrotu
- Wypłata przyznanej Ci kwoty zwrotu nastąpi w terminie 7 dni od otrzymania przez NFZ informacji, że odebrałeś decyzję ustalającą jej wysokość.
- Wypłatę otrzymasz w walucie polskiej.
- Sposób wypłaty wskazujesz we wniosku o zwrot kosztów. Może to być:
- przelew na rachunek bankowy
- przekaz pocztowy na wskazany we wniosku adres.
W jakiej wysokości otrzymasz zwrot
- Zwrot kosztów ustala się według stawek krajowych, to znaczy w wysokości finansowania danego świadczenia gwarantowanego na terenie Polski. Przeważnie kwota ta odpowiada cenie świadczenia obowiązującej w rozliczeniach NFZ z polskimi placówkami medycznymi.
- Zwrot kosztów nie może przekroczyć kwoty wydatków faktycznie przez Ciebie poniesionych. Kwota ta jest ustalana poprzez przeliczenie na złote sumy wynikającej z rachunku przez kurs średni danej waluty ogłoszony przez Narodowy Bank Polski obowiązujący w dniu wystawienia rachunku.
Zasady ustalania należnej kwoty zwrotu określa art. 42c ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.
Aktualne informacje o danych teleadresowych krajowych punktów kontaktowych do spraw transgranicznej opieki zdrowotnej działających w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej
KRAJ |
NAZWA |
STRONA WWW |
|
---|---|---|---|
AUSTRIA |
Gesundheit Österreich GmbH |
https://www.gesundheit.gv.at/en/service/kontaktstelle-patientenmobilitaet.html
https://www.gesundheit.gv.at/service/kontaktstelle-patientenmobilitaet.html |
patientenmobilitaet@goeg.at |
BELGIA |
Soins de santé transfrontaliers |
|
information@crossborderhealthcare.be |
BUŁGARIA |
National Health Insurance Fund |
https://www.nhif.bg/en/international-affairs
|
crossbordercare@nhif.bg |
CHORWACJA |
Croatian National Health Insurance Fund |
https://hzzo.hr/en/national-contact-point-ncp
|
ncp-croatia@hzzo.hr |
CYPR |
Ministry of Health |
https://www.moh.gov.cy/moh/cbh/cbh.nsf/index_en/index_en?OpenDocument
https://www.moh.gov.cy/moh/cbh/cbh.nsf/index_gr/index_gr?OpenDocument |
ncpcrossborderhealthcare@moh.gov.cy |
CZECHY |
Health Insurance Bureau |
https://kancelarzp.cz/en/planned-health-care-in-cz/
|
info@kancelarzp.cz |
DANIA |
Danish Patient Safety Authority |
https://en.stps.dk/citizens/national-contact-point-for-cross-border-healthcare-in-the-eueea
|
stps@stps.dk |
ESTONIA |
Estonian Health Insurance Fund |
https://www.tervisekassa.ee/en/kontaktpunkt/national-contact-point
https://www.tervisekassa.ee/kontaktpunkt/riiklik-kontaktpunkt
https://www.tervisekassa.ee/ru/kontaktpunkt/gosudarstvennyy-kontaktnyy-punkt |
info@tervisekassa.ee |
FINLANDIA |
Kela - The Social Insurance Institution Of Finland |
https://www.eu-terveydenhoito.fi/
|
yhteyspiste@kela.fi |
FRANCJA |
Centre des Liaisons Européennes et Internationales de Sécurité Sociale (CLEISS) |
https://www.cleiss.fr/pcn/index_en.html
|
soinstransfrontaliers@cleiss.fr |
GRECJA |
National Organization for the Provision of Health Services (EOPYY) |
https://eu-healthcare.eopyy.gov.gr/en/
|
ncp_gr@eopyy.gov.gr |
HISZPANIA |
Ministry of Health, Social Services and Equality |
https://www.sanidad.gob.es/en/pnc/portada/InfoNCPSpain.htm
https://www.sanidad.gob.es/pnc/home.htm
|
oiac@sanidad.gob.es |
HOLANDIA |
Netherlands NCP Cross-Border Healthcare (CAK)
|
|
formularz kontaktowy: https://app.hetcak.nl/about/contact/contact-form/en
|
IRLANDIA |
HSE Cross-Border Directive - National Contact Point |
https://www2.hse.ie/services/schemes-allowances/cross-border-directive/how-to-get/ |
crossborderdirective@hse.ie |
LITWA |
National Health Insurance Fund Under The Ministry Of Health |
|
info@vlk.lt |
LUKSEMBURG |
Service national d’information et de médiation santé |
https://mediateursante.public.lu/fr/soins-transfrontaliers.html
https://mediateursante.public.lu/de/soins-transfrontaliers.html |
info@mediateursante.lu |
ŁOTWA |
National Health Service |
https://www.vmnvd.gov.lv/en/cross-border-healthcare-contact-point
|
nvd@vmnvd.gov.lv |
MALTA |
Ministry for Health |
crossborderhealth@gov.mt |
|
NIEMCY |
Deutsche Verbindungsstelle Krankenversicherung - Ausland (DVKA) |
https://www.eu-patienten.de/en/startseite/startseite.jsp
|
info@eu-patienten.de |
PORTUGALIA |
The Central Administration of the Health System |
|
diretiva.pcn@acss.min-saude.pt |
RUMUNIA |
National Health Insurance House |
|
pnc@casan.ro |
SŁOWACJA |
Healthcare Surveillance Authority |
https://nkm.sk/en/prava-a-naroky-poistenca/introduction/
|
nmk@udzs-sk.sk |
SŁOWENIA |
Health Insurance Institute of Slovenia (HIIS) |
|
nkt@zzzs.si |
SZWECJA |
|
https://www.socialstyrelsen.se/en/about-us/healthcare-for-visitors-to-sweden/
https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/nationella-minoriteter/kansalliset-vahemmistot/ |
socialstyrelsen@socialstyrelsen.se |
WĘGRY |
The Integrated Legal Protection Service (ILPS) |
https://www.patientsrights.hu/
|
info@patientsrights.hu |
WŁOCHY |
Ministry of Health |
|
ncpitaly@sanita.it |
ISLANDIA |
Icelandic Health Insurance- International Department |
https://island.is/en/help/icelandic-health-insurance/rights-between-countries |
crossborder@sjukra.is |
LICHTENSTEIN |
Amt für Gesundheit (AG) |
https://island.is/en/help/icelandic-health-insurance/rights-between-countries |
patientenmobilitaet@llv.li |
NORWEGIA |
HELFO (The Norwegian Health Economics Administration) |
https://www.helsenorge.no/en/treatment-abroad/norwegian-national-contact-point-for-healthcare
https://www.helsenorge.no/behandling-i-utlandet/Nasjonalt-kontaktpunkt-for-helsehjelp/ |
post@helfo.no |
Bezpieczeństwo pacjentów podczas opieki transgranicznej
Dla własnego bezpieczeństwa, podczas korzystania z opieki transgranicznej:
· upewnij się, że świadczenia zostaną udzielone przez osoby uprawnione do leczenia w danym państwie UE lub EOG. Informacji w tym zakresie udzielają krajowe punkty kontaktowe
· przestrzegaj zaleceń terapeutycznych udzielonych przez zagranicznego lekarza – żeby uniknąć niebezpieczeństwa poważnych problemów zdrowotnych.
Ostrzeżenie przed turystyką medyczną
Na rynku pojawiły się prywatne firmy, które działają w obszarze turystyki medycznej (pośrednicy usług medycznych).
Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że:
- nie ma podpisanych umów z prywatnymi firmami na udzielanie świadczeń zdrowotnych na podstawie dyrektywy transgranicznej, m.in. zabiegów usunięcia zaćmy
- żadna z firm pośredniczących nie współpracuje z NFZ w zakresie prowadzenia działalności dotyczącej organizacji wyjazdów na leczenie za granicą
- korzystanie z usług firm pośredniczących odbywa się na odpowiedzialność pacjenta
- zwrot kosztów przysługuje wyłącznie za świadczenia gwarantowane na terenie Polski
- koszty poniesione przez pacjentów w zakresie korzystania z usług firm pośredniczących, jak np. :
- koszty dojazdu
- usługi tłumacza
- pośrednictwo w zakresie złożenia w Funduszu stosownych dokumentów
- koszty pożyczki na przeprowadzenie zabiegu
nie wchodzą w zakres świadczeń gwarantowanych i nie podlegają zwrotowi.
Więcej informacji na temat zasad uzyskiwania zwrotu kosztów znajdziesz w zakładce „Zwrot kosztów świadczeń”.
Logotypem NFZ mają prawo posługiwać się jedynie podmioty, które zawarły umowę na realizację świadczeń z Narodowym Funduszem Zdrowia. Podmioty, które bez podstawy prawnej posługują się znakiem graficznym NFZ, mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności karnej.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Administratorem danych osobowych w postępowaniach o zwrot kosztów w ramach dyrektywy transgranicznej jest Narodowy Fundusz Zdrowia z siedzibą w Warszawie, reprezentowany przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.
Szczegółowe informacje w zakresie przetwarzania danych osobowych przez NFZ znajdziesz na stronie Administratora Danych Osobowych.