Dla Świadczeniodawcy

Granice zapytań eWUŚ

Podczas realizacji prac utrzymaniowo-rozwojowych wprowadziliśmy szereg usprawnień, które mają na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa i stabilności naszego systemu. Jednym z najważniejszych elementów tych zmian są nowe granice zapytań. Dzięki temu możemy proaktywnie wykrywać i zapobiegać różnego rodzaju anomaliom, które mogłyby negatywnie wpłynąć na dostępność i wydajność systemu.

Jak to działa?

Nasz system nieustannie analizuje Twoje działania i porównuje je z ustalonymi normami. Dzięki temu możemy szybko wykryć wszelkie odchylenia od standardowego wzorca korzystania z systemu i podjąć odpowiednie działania.

Przypominamy, że weryfikacja w systemie eWUŚ jest obwarowana odpowiednimi przepisami prawa (art. 50 ust. 3 ustawy o świadczeniach) i nie może być nadużywana. Powinna odbywać się wyłącznie w stosunku do osób, którym udzielane jest świadczenie w bieżącym dniu, dlatego:

  • nie weryfikuj prawa do świadczeń pacjenta, któremu nie udzielasz świadczenia w danym dniu
  • nie sprawdzaj prawa do świadczeń jednego pacjenta wielokrotnie w tym samym dniu
  • nie dokonuj zapytań eWUŚ o nieistniejące numery PESEL.

Dlaczego to ważne?

Dzięki tym zmianom możemy zapewnić:

  • Stabilność systemu: Zapobiegamy przeciążeniom i awariom. Dzięki granicom możemy efektywnie zarządzać zasobami systemu i zapewnić stabilne działanie, nawet w godzinach szczytu.
  • Bezpieczeństwo danych: Chronimy Twoje dane przed niepowołanym  dostępem. Granice zapytań pomagają zapobiegać nadużyciom i chronią system przed potencjalnymi zagrożeniami.

Poniżej przedstawimy zmiany, które miały na celu optymalizację działania systemu:

Rodzaj mechanizmu w eWUŚ (czego dotyczy)

Czego dotyczy blokada (usługa* / www**)

Komunikat blokady:  dla usług kod błędu przekazywany zwrotnie lub dla www treść komunikatu

Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań

USŁUGA

ERR (-100) Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań

Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań

WWW

PESEL – Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań

Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o nieistniejący PESEL

USŁUGA

ERR(-101) Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań o nieistniejący PESEL

Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o nieistniejący PESEL

WWW

PESEL – Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań o nieistniejący PESEL

Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o pojedynczy (ten sam) PESEL

USŁUGA

ERR(-102) Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań o pojedynczy PESEL

Blokada administracyjna związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań przez 5 kolejnych dni

USŁUGA

ERR(-105) Blokada administracyjna [01] – wymagany kontakt z właściwym OW NFZ

Blokada administracyjna związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o nieistniejące nr PESEL przez 5 kolejnych dni

USŁUGA

ERR(-105) Blokada administracyjna [02] – wymagany kontakt z właściwym OW NFZ

Blokada administracyjna związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o pojedynczy (ten sam) nr PESEL przez 5 kolejnych dni

USŁUGA

ERR(-105) Blokada administracyjna [03] – wymagany kontakt z właściwym OW NFZ

Blokada administracyjna nakładana przez operatora OW NFZ

USŁUGA

ERR(-105) Blokada administracyjna [05] – wymagany kontakt z właściwym OW NFZ"

*Usługa – usługa Web Service to zestaw pokrewnych funkcji aplikacji, które można programowo wywoływać przez Internet – dla systemu eWUŚ – jest to opis interfejsu dostępowego – dostępny pod adresem: https://www.nfz.gov.pl/dla-swiadczeniodawcy/ewus/tworcy-oprogramowania/

**WWW - World Wide Web - to ogólnoświatowa sieć komputerowa, znana także jako sieć Web lub W3, która umożliwia łączenie powiązanych ze sobą dokumentów elektronicznych za pomocą łączy hipertekstowych w przeglądarkach internetowych – w tym wypadku aplikacja: https://ewus.nfz.gov.pl/ap-ewus/

Kontakt

Odpowiemy na każde pytanie. Prosimy je kierować do właściwego OW NFZ.