Dla Świadczeniodawcy
Granice zapytań eWUŚ
Podczas realizacji prac utrzymaniowo-rozwojowych wprowadziliśmy szereg usprawnień, które mają na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa i stabilności naszego systemu. Jednym z najważniejszych elementów tych zmian są nowe granice zapytań. Dzięki temu możemy proaktywnie wykrywać i zapobiegać różnego rodzaju anomaliom, które mogłyby negatywnie wpłynąć na dostępność i wydajność systemu.
Jak to działa?
Nasz system nieustannie analizuje Twoje działania i porównuje je z ustalonymi normami. Dzięki temu możemy szybko wykryć wszelkie odchylenia od standardowego wzorca korzystania z systemu i podjąć odpowiednie działania.
Przypominamy, że weryfikacja w systemie eWUŚ jest obwarowana odpowiednimi przepisami prawa (art. 50 ust. 3 ustawy o świadczeniach) i nie może być nadużywana. Powinna odbywać się wyłącznie w stosunku do osób, którym udzielane jest świadczenie w bieżącym dniu, dlatego:
- nie weryfikuj prawa do świadczeń pacjenta, któremu nie udzielasz świadczenia w danym dniu
- nie sprawdzaj prawa do świadczeń jednego pacjenta wielokrotnie w tym samym dniu
- nie dokonuj zapytań eWUŚ o nieistniejące numery PESEL.
Dlaczego to ważne?
Dzięki tym zmianom możemy zapewnić:
- Stabilność systemu: Zapobiegamy przeciążeniom i awariom. Dzięki granicom możemy efektywnie zarządzać zasobami systemu i zapewnić stabilne działanie, nawet w godzinach szczytu.
- Bezpieczeństwo danych: Chronimy Twoje dane przed niepowołanym dostępem. Granice zapytań pomagają zapobiegać nadużyciom i chronią system przed potencjalnymi zagrożeniami.
Poniżej przedstawimy zmiany, które miały na celu optymalizację działania systemu:
Rodzaj mechanizmu w eWUŚ (czego dotyczy) |
Czego dotyczy blokada (usługa* / www**) |
Komunikat blokady: dla usług kod błędu przekazywany zwrotnie lub dla www treść komunikatu |
---|---|---|
Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań |
USŁUGA |
ERR (-100) Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań |
Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań |
WWW |
PESEL – Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań |
Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o nieistniejący PESEL |
USŁUGA |
ERR(-101) Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań o nieistniejący PESEL |
Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o nieistniejący PESEL |
WWW |
PESEL – Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań o nieistniejący PESEL |
Blokada związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o pojedynczy (ten sam) PESEL |
USŁUGA |
ERR(-102) Blokada – przekroczono dzienną liczbę zapytań o pojedynczy PESEL |
Blokada administracyjna związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań przez 5 kolejnych dni |
USŁUGA |
ERR(-105) Blokada administracyjna [01] – wymagany kontakt z właściwym OW NFZ |
Blokada administracyjna związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o nieistniejące nr PESEL przez 5 kolejnych dni |
USŁUGA |
ERR(-105) Blokada administracyjna [02] – wymagany kontakt z właściwym OW NFZ |
Blokada administracyjna związana z przekroczeniem maksymalnej dziennej liczby zapytań o pojedynczy (ten sam) nr PESEL przez 5 kolejnych dni |
USŁUGA |
ERR(-105) Blokada administracyjna [03] – wymagany kontakt z właściwym OW NFZ |
Blokada administracyjna nakładana przez operatora OW NFZ |
USŁUGA |
ERR(-105) Blokada administracyjna [05] – wymagany kontakt z właściwym OW NFZ" |
*Usługa – usługa Web Service to zestaw pokrewnych funkcji aplikacji, które można programowo wywoływać przez Internet – dla systemu eWUŚ – jest to opis interfejsu dostępowego – dostępny pod adresem: https://www.nfz.gov.pl/dla-swiadczeniodawcy/ewus/tworcy-oprogramowania/
**WWW - World Wide Web - to ogólnoświatowa sieć komputerowa, znana także jako sieć Web lub W3, która umożliwia łączenie powiązanych ze sobą dokumentów elektronicznych za pomocą łączy hipertekstowych w przeglądarkach internetowych – w tym wypadku aplikacja: https://ewus.nfz.gov.pl/ap-ewus/
Kontakt
Odpowiemy na każde pytanie. Prosimy je kierować do właściwego OW NFZ.